söndag 14 februari 2016

Till skogs

Nu har vi varit två helger  till skogs och huggit virke med min far. Det är många lass som ska köras ur skogen. Virket körs direkt till sågen för att sen sågas upp till alla olika mått senare i vår. Det märks nog i kroppen efter en dag i skogen för en orutinerad huggare men det är skönt att vara riktigt trött i kroppen. Mat och bastu på det så somnar man som en stock sen..haha. Förra helgen snöade och regnade det men i lördast var det riktigt perfekt skogsväder.





Förra söndagen var vi till ett annat skifte också och tittade till våra eventuellt framtida golv. 

Vi har inte varit och gjort något mer på huset nu på några veckor men i tisdast kom Leo, som ska plocka upp huset, och märkte upp det. Allt är rivet inuti fram till stockstommen så nu väntar vi några veckor innan vi börjar på med att riva taket. Sist vi var och rev sista golven och taken blev det lite spännande. När jag höll på att ta bort sista brädan i blindbottnen sprang plötsligt en grävling fram underifrån golvet. Förstår inte hur den har hållit ut så länge när vi har varit där och bankat på i flera månader. Den har fått vara ifred där i ganska många år men nu försvinner idet.

Varmt och skönt har det säkert varit att ligga inbonad under golvet. 




3 kommentarer:

  1. Roligt att hitta fler som renoverar/flyttar gamla hus här i hemtrakterna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Det är roligt att få läsa andras funderingar och lösningar.

      Radera
    2. Ja och nu efter inlägget från igår där du skrev om att Jonas morfar rivit en bondstuga i Härkmeri så kom jag fram till att jag är kusin med Jonas mamma! Roligt att de gamla delarna från min pappas hemgård kommer till nytta :) (Min pappa och Jonas morfar är bröder)

      Radera