tisdag 2 maj 2017

Äntligen vårväder

Vi har haft en produktiv helg må jag säga. Lördagen och söndagen var det snöigt och kallt men vi led inte desto mer av det, utan det betydde att vi i lugn och ro kunde göra färdigt karmarna. Nu är alla bågar och karmar färdigt reparerade! Kvar är att fräsa ur för gångjärn och passa in bågarna i karmarna men sen är det bara att börja måla. Jag beställde hem lite grejer som kommer att behövas som t.ex. shellack, kitt och linolja. Exakt vilken nyans på färgen vi ska ha har vi inte riktigt funderat på ännu. Som med mycket annat inom byggandet så blir man nästan mer förvirrad ju mer man läser. Ungefär i varje bok, blogg och internetsida jag har läst så har man oljat och målat lite olika. Det är bara att bestämma sig för ett sätt och köra på det. 

På 1 maj, däremot, var det fint väder så då passade vi på att gjuta klart mellanrummen under kilastenarna som lämnade i höstas. Jag öste in i blandaren och Jonas körde in det i huset. Jag öste ungefär 1,5 ton betong i blandaren så Jonas fick nog en ordentlig benträning av att kryssa runt med skottkärran i grunden. 

Fleecetröjan kunde jag ta av i solen men stickamössan lämnade nog på. 


Jonas körde in skottkärran genom hålet i gaveln

Vi murade fast öppningarna utifrån, så att betongen inte skulle rinna ut, med tegelstenar från murarna i huset. Bra med återvinning.  

Tillfälliga stuprör

Ikväll testade vi att ta bort rosten av fönsterbeslag och gångjärn genom att snurra dem i sand i betongblandare. Funkade bra, de behöver bara få vara där en stund. 






Blästringssand i blandaren


Inte samma gångjärn men såhär bra blev ett iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar